White i Black Hat SEO

Wśród sposobów pozycjonowania wyróżniamy dwa główne – Black Hat SEO i White Hat SEO. Który jest lepszy i dlaczego akurat jest to White Hat SEO?

Każda agencja interaktywna oferująca pozycjonowanie stron internetowych na pewno jest zaznajomiona z obydwoma metodami pozycjonowania. Każdy specjalista SEO jest również świadomy swoich poczynań i doskonale wie, której metody trzyma się przy pozycjonowaniu stron. Metody mamy dwie – White Hat SEO i Black Hat SEO. Czym się od siebie różnią? WHS to metody zgodne z zasadami  etyki, czyli zgodne z wytycznymi Google, natomiast jako BHS określa się te, które są niedozwolone. Każdy, kto zleca firmie pozycjonowanie swojej strony jak i osoba, która samodzielnie zajmuje się podnoszeniem pozycji serwisu w Google powinna zaznajomić się z zasadami etyki wg. Google i zadecydować, który kapelusz przywdzieje.

White Hat SEO

White Hat SEO to pozycjonowanie wg norm Google, wg określonych zasad i etyki. Są to metody powszechnie akceptowalne, nie szkodzące użytkownikom jak i innym stronom. Są to metody które sprawią, że strona stanie się zarówno bardziej przyjazna dla użytkowników jak i dla robotów wyszukiwarek. Najważniejsza zasada przy WHS to stanowcze wykluczenie metod spamerskich z pozycjonowania witryn przy jednoczesnym nacisku na interesujące treści na stronie, które skierowane do internautów będą w stanie ich zainteresować.

Techniki White Hat SEO

White Hat SEO to, jak już wspomniałam, metoda przy której nastawiamy się na kreowanie merytorycznej i wartościowej treści, niosącej za sobą jakieś wartości dla użytkowników. Do technik najczęściej wykorzystywanych przez pozycjonerów stawiających na metody WHS należą:

  • Budowanie witryny opartej o szereg merytorycznych treści, które mają ułatwić użytkownikowi poruszanie się po stronie i korzystanie z niej. Tutaj możemy wymienić takie elementy jak: podział artykułu na akapity, umieszczanie tytułów oraz podtytułów, a także używanie takich elementów jak wypunktowania i pogrubienia lub podkreślenia, oczywiście tylko dla treści, które tego wymagają,
  • Tworzenie treści, która może w realny sposób odpowiadać na potrzeby potencjalnych użytkowników strony. Są to nie tylko treści, ale także filmy, zdjęcia, materiały audio, infografiki i in.,
  • Szerzenie wiadomości o stronie i treściach w nich zawartych poprzez Social Media lub kanał RSS w celu utrzymywania stałych relacji z czytelnikami. Informowanie ich o nowych treściach na bieżąco zwiększa ruch i zainteresowanie na stronie, jednocześnie przypominając o jej istnieniu,
  • Nie umieszczanie nadmiernej ilości reklam na stronie, co utrudnia lub czasami wręcz uniemożliwia przeglądanie strony,
  • Unikanie elementów Flash. O tym, dlaczego pozycjonowanie strony w technologi Flash jest problematyczne pisałam całkiem niedawno.

Black Hat SEO

Skoro już wiemy czym jest White Hat SEO, to na pewno domyślamy się czym jest jego przeciwnik – Black Hat SEO. Są to oczywiście metody zakazane i powszechnie nieakceptowalne. Są to praktyki złe, które spotkać się mogą z karą. Aby karać strony, które pozycjonują się poprzez BHS, Google stworzyło szereg algorytmów jak Panda (kary za treść) czy Pingwin (kary za nienaturalny profil linków). A kara może być straszna – od nałożenia filtru na stronę (czego można się pozbyć lub ściągany jest automatycznie) po ban – czyli wykluczenie strony z wyszukiwarki na dane słowo kluczowe.

Karalne techniki Black Hat SEO:

  • spamowanie – przede wszystkim. Spamowanie to bardzo szerokie zagadnienie i wiąże się z nim bardzo wiele czynności. Może to być zarówno nadmierne gromadzenie słów kluczowych, ich ukrywanie lub wpisywanie takich, które nie są związane z treścią. Jest to także zbyt wiele nienaturalnych linków prowadzących z różnych serwisów, głównie właśnie spamerskich (które nagromadziły całą masę linków). Są to także działania mające na celu promocję strony poprzez dodawanie linków nienaturalnych na stronach, które wypracowały już swój autorytet. Przykłady różnych takich stron są następujące:

a) katalogi z synonimizowanymi tekstami, często powielonymi, nie niosące ze sobą żadnej merytorycznej treści dla użytkownika,

b) komentarze i artykuły na forach internetowych

c) zagnieżdżanie linków w różnych wtyczkach i pluginach

d) manipulowanie w kodzie strony by oszukać przeglądarkę – np. umieszczanie niewidocznej dla użytkownika treści, która została stworzona wyłącznie dla wyszukiwark

  • cloaking – jest to prezentowanie innej treści dla robotów a innej dla użytkowników strony. Jeżeli takie działania zostaną wykryte – strona zostanie trwale usunięta z wyszukiwarki.
  • ukrywanie linków na stronie
  • posiadanie w serwisie stron o identycznej treści – z punktu widzenia wyszukiwarki jest to powielanie treści a co za tym idzie jest to zbędne, nieprzydatne dla użytkowników
  • kopiowanie treści z innych witryn – Google stawia na unikalność, a unikalności pilnuje jeden z jego algorytmów – Panda
  • zbytniego nasycenia słowami kluczowymi w witrynie
  • umieszczania treści prawnie zabronionych

Dlaczego powinniśmy stosować White Hat SEO?

Ponieważ jest to uczciwe i legalne. Choć Black Hat SEO to opcja kusząca, ponieważ może dać efekty w krótkim czasie, to lepiej wybrać metody białego kapelusza. Nie narażamy się wtedy na filtr czy ban, który może zostać nałożony na naszą stronę. Ważne jest przecież także budowanie wizerunku firmy bądź osoby. White Hat SEO to co prawda powolne, ale skuteczne budowanie naszej marki w internecie, poprzez zbieranie konkretnego grona użytkowników zainteresowanych właśnie tą, konkretną treścią.

2 thoughts on “White i Black Hat SEO

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


× pięć = dziesięć