Rosnąca popularność long tail

Pozycjonowanie long tail

Długi ogon jest coraz częściej wykorzystywany przez internautów. Ale czym w ogóle jest owy długi ogon (czyli ang. long tail) i dlaczego staje się coraz ważniejszy w pozycjonowaniu?

Udi Manber, Vice President ds. Technologii w Google powiedział kiedyś: “20% do 25% zapytań codziennie wpisywanych do wyszukiwarki nigdy wcześniej nie zostało użytych”. To bardzo istotne, pokazuje nam bowiem, jak ważne staje się dla nas pozycjonowanie strony na słowa kluczowe typu long tail. Long tail (z ang. długi ogon) to długie wyrażenia wpisywane w wyszukiwarkę przez użytkowników. Przeciętny użytkownik wyszukiwarki (choć nie każdy, bo są też osoby z góry zdefiniowane na konkretne zapytanie) zaczyna od słowa prostego. Omówię to na przykładzie słowa „kurtki”.

1. Kurtki – będzie to pierwsze zapytanie wprowadzone do wyszukiwarki, użytkownik znajduje strony takie jak Zalando, Bonprix itp. Jednak stwierdza, że jest to zapytanie zbyt ogólne, więc wpisuje:

2. Kurtki zimowe – wyniki te same, ale wybór kurtki już trochę mniejszy. Użytkownik jednak stwierdza, że zbyt wiele wyników okazuje się być wynikami dla płci przeciwnej, w końcu jestem kobietą, nie chcę oglądać kurtek męskich, więc wpisuje:

3. Damskie kurtki zimowe – zapytanie staje się coraz dłuższe. Otrzymuje te strony co wcześniej, ale wybór kurtek już mniejszy. Może jeszcze sprecyzuję i wpiszę swój rozmiar? Dlaczego mam szukać. Widzę jednak na pierwszej stronie wyszukiwań ładną kurtkę, firmy KurtkowaFirma, chciałabym obejrzeć kurtki właśnie tej firmy, więc wpisuję

4. Damska kurtka zimowa M KurtkowaFirma – ja, zamiast „KurtkowaFirma” wpisałam nazwę konkretnej firmy, która jako pierwsza przyszła mi na myśl, oprócz allegro wyświetlił mi się sklep właśnie z kurtkami tej firmy w tym konkretnym rozmiarze. Co zrobić, jeśli nie kupić kurtki właśnie u nich? To samo byłoby w przypadku, gdyby potencjalny kupiec wiedział od początku jaką kurtkę chce kupić, a nie tak jak ja najpierw przeszukiwał wyszukiwarkę w celu odnalezienia wskazówek. Warto, by wtedy strona była na czołowej pozycji oferując na tacy właśnie ten konkretny przedmiot.

Poniżej przedstawiam infografikę pokazującą jak wygląda zależność między długością wpisywanej frazy a ilością wyników.Pozycjonowanie long tail

Właśnie ze względu na to, że im dłuższe zapytanie – tym mniej wyników, to pozycjonowanie np. sklepu na dany długi ogon jest szybsze (mniej stron, mniejsza konkurencja) i może odpłacić się naprawdę wymiernymi wynikami.

W miarę prowadzonych badań i analiz nad frazami wpisywanymi przez internautów dochodzimy do wniosku, że czasami są one tak niepowtarzalne, że aż ciężko byłoby nam wpaść na coś takiego. Zdumiewające jest, jakich zapytań potrafi użyć każdy z nas. Planując słowa kluczowe na jakie będziemy pozycjonować stronę często nie myślimy o tak abstrakcyjnych wyszukiwaniach. A warto, bo konkurencja jest nikła a okazuje się, że to właśnie zapytania long tail mogą dać nam największy ruch organiczny i najwięcej przyszłych zysków. Trzeba więc postawić się na miejscu przeciętnego Kowalskiego i postawić sobie pytanie „co ja wpisywałbym w Google aby znaleźć daną rzecz?”. Pozycjonowanie na długi ogon popłaca, warto się nad tym poważnie zastanowić.

Rosnąca popularność long tail
Oceń

One thought on “Rosnąca popularność long tail

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


trzy + pięć =