Jak prawidłowo dobierać frazy dla klienta?

dobór słów kluczowych

Agencje SEO od początku swojej działalności borykają się z problemem odpowiedniego doboru fraz dla klienta. Często wybór ten jest niekorzystny dla jednej ze stron lub wręcz wymuszony. Dużą winę ponoszą w tym sami klienci, pałający miłością do słów kluczowych o najwyższej liczbie wyszukiwań.  Niestety większość z nich nie rozumie, że nie jest to dobra droga.

Rodzaje słów kluczowych

Wyróżniamy trzy zasadnicze rodzaje słów kluczowych. Każde z nich odgrywa w pozycjonowaniu ważną rolę. W zależności od technik pozycjonowania i potrzeb klienta stosujemy różnego typu taktykę doboru fraz.

BRANDOWE (marka) – wpisywane przez użytkownika jeżeli nie zna adresu strony, ale zna markę np. kobiety wpisują Deezee, Zalando szukając odzieży;

GŁÓWNE (ogólne) – składają się z 1-2 wyrazów i są wpisywane przez osoby, które są zainteresowane jakąś grupą produktów, usług ale nie mają sprecyzowanych celów zakupowych jeśli chodzi o markę firmy

wpisujemy fraz: obrazy na ścianę, obrazy olejne, obrazy

LONG TAIL (tzw. długi ogon) są to słowa kluczowe, które charakteryzują się następującymi cechami:

a) składają się z kilku wyrazów zazwyczaj 2-4;

b) mają mniejszą ilość wyszukiwań niż frazy topowe, co w praktyce oznacza, że zdecydowanie łatwiej się pozycjonują;
według koncepcji M40 – <100
według mnie – <300

c)  mają precyzyjnie określone potrzeby i klient, które je wpisuje, dokładnie wie jakiego produktu lub towaru szuka np.
obrazy Gustav Klimt

d) mogą zawierać określone cechy produktu np.  obraz Gustav Klimt 90x120cm

np.

Gustav Klimt

Jak umiejętnie dobierać frazy?

Jeżeli chcemy rzetelnie wybrać frazy kluczowe dla naszego klienta powinniśmy wziąć pod uwagę kilka czynników. Warto poświęcić więcej czasu na te działanie, ponieważ to od niego zależy to czy wybrane frazy realnie wpłyną na zwiększenie ruchu co z kolei przełoży się lepsze zyski klienta, a to jest dla niego zdecydowanie ważniejsze niż wysokie pozycje.

Zaczynamy od analizy strony internetowej

Strona internetowa – skarbnica wiedzy o słowach kluczowych, przeglądamy strony, kategorię, pod-kategorię, poznajemy branżę klienta, rodzaj usług jakie świadczy lub grupy produktów, które sprzedaje. To właśnie witryna www jest miejscem najważniejszym, od którego należy zacząć projektować zestawienie fraz głównych. Dobrym sposobem jest tutaj wypisanie sobie wszystkich kategorii i pod-kategorii na sklepie oraz ich adresów URL. Takie zestawienie możemy przygotować w Exelu. To działanie możemy określić jako budowę „szkieletu strony”.

Sprawdzamy konkurencję za pomocą SERP

Analiza konkurencji możemy wykorzystać potencjał wyszukiwarki Google, aby na każdą kategorię czy pod-kategorię, którą wyciągnęliśmy ze strony znaleźć alternatywne frazy. W tym celu w wyszukiwarkę wpisujemy frazę główną np. strony internetowe Poznań i poniżej otrzymujemy następujące rezultaty wyszukiwań. Zwróćmy uwagę w szczególności na meta tytuły, w których firmy zazwyczaj umieszczają najlepsze frazy. Ten etap działania możemy porównać do naciągania skóry na szkielet.

strony internetowe Poznań

 

Budujemy Long Tail za pomocą narzędzi

Mamy już szkielet i skórę, a więc czas zadbać o jej odpowiednią pielęgnację, używając terminologii medycznej. „Kosmetyką” będzie tutaj zbudowanie odpowiedniego długiego ogona. Aby to zrobić możliwie najprecyzyjniej, a jednocześnie dość szybko należy skorzystać ze specjalistycznych narzędzi do SEO. Jest ich co najmniej kilka. Wymienić tu należy choćby Semstorm czy Senuto, służące do analizy słów kluczowych jak i monitoringu stron www, ale także Keyworldtool czy Answer The Public, które dostarczą nam informacji o tym jakich artykułów stricte blogowych i powiązanych z nimi słów szukają ludzie.
Najczęstsze błędy handlowców przy doborze fraz

a) powielanie tych samych członów fraz głównych w long tailu;

np. organizacja imprez
organizacja imprez w warszawie
organizacja imprez w mieście
organizacja imprez na świeżym powietrzu

Często pozycjonując stronę czy sklep internetowy po innej firmie widzimy sytuację, kiedy klient chce kontynuować działania na tych samych frazach. Są sytuacje kiedy wachlarz fraz do pozycjonowania składający się z 25-30 pozycji, zawiera jednak 50% słów z tym samym członem. Jest to dużym błędem ponieważ w praktyce może doprowadzić to do pozycjonowania sektorowego strony, co w konsekwencji może spowodować prze-optymalizowanie serwisu, a nawet otrzymanie filtra ręcznego. Oczywiście trzeba tu odróżnić sytuację kiedy mamy 100 kategorii na sklepie internetowym, a do każdej tworzymy long tail na 5-10 fraz, od w/w zdarzenia.

b) zbyt duża ilość fraz głównych w stosunku do wielkości strony

Klasyka gatunku. Dobry handlowiec jest w stanie sprzedać wodę święconą nawet lucyferowi – to jest dogmat. Bardzo często spotykamy się z sytuacją kiedy klient posiadający stronę typu One Page miał umowę podpisaną na pozycjonowanie 70 fraz. Oczywiście fizycznie jest możliwe pozycjonowanie takiej liczby, ale w praktyce szanse są niewielkie. Takie strony trzeba rozbudować o nowe pod-strony, aby rozmieścić treść. Ponadto należy wiedzieć, że ich rozmieszczenie na kategorie, nada każdej z jej moc zaś lokalizacja na stronie głównej tę moc podzieli na wszystkie frazy. Unikajmy takich sytuacji.

Chcesz dowiedzieć się jakie FRAZY powinieneś wybrać dla swojej firmy?  Z chęcią podpowiemy – > Skontaktuj się z nami  KONTAKT 

Jak prawidłowo dobierać frazy dla klienta?
4 (80%) 2 głsów

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


osiem − pięć =