Poradnik Google AdWords – część 3

Wyszukiwarka Google

Odpowiednia struktura konta AdWords to podstawa, jeśli chcemy panować nad prowadzonymi działaniami marketingowymi w systemie reklamowym Google. W poprzednim artykule pisaliśmy o najczęstszych błędach popełnianych przy tworzeniu kampanii. W tym artykule przedstawimy jak powinna wyglądać poprawnie stworzona kampania tak by najłatwiej panować nad naszymi reklamami.

Dobrze prowadzona kampania AdWords to wysoki zwrot z inwestycji (ROI). Aby to osiągnąć należy mieć zoptymalizowane konto AdWords – Dobrze dobrani potencjalni odbiorcy oraz dostosowana treść reklam bezpośrednio przekładają się na wysoki współczynnik kliknięć (CTR) oraz niższe koszty za jedno kliknięcie.

Odpowiednia struktura konta to podstawa. Na potrzeby tego artykułu załóżmy, że prowadzimy sklep internetowy, który oferuje zabawki dla dzieci. Chcemy aby nasz sklep reklamować za pomocą linków tekstowych oraz graficznych (w tym remarketing). Aby w pełni poświęcić czas na kwestie poprawnej optymalizacji struktury konta AdWords zakładamy, że nie reklamujemy się w usłudze Google Zakupy.

Pierwsze o co powinniśmy zadbać to stworzyć co najmniej trzy osobne kampanie – jedna będzie skierowana na linki sponsorowane w wyszukiwarce, druga będzie odpowiadać za wyświetlanie reklam graficznych a trzecia będzie odpowiadała za remarketing.

Przy założeniu, że mamy już wybraną listę słów kluczowych na które chcemy wyświetlać nasze reklamy powinniśmy je pogrupować według kategorii tematycznych, tak by stworzona do nich reklama najbardziej odpowiadała na zapytania użytkowników. Przykładowy schemat może wyglądać tak:

Grupa reklam: Domki dla dzieci

  • domki dla lalek

  • kolorowe domy dla lalek

  • domy dla lalek

Grupa reklam: Zabawki edukacyjne

  • zabawki edukacyjne

  • interaktywne zabawki edukacyjne

  • zabawki rozwojowe

Do tak stworzonych grup reklam, które będą zawierały jedynie powiązane ze sobą słowa kluczowe należy utworzyć skuteczne reklamy, które nie tylko będą odpowiadały na poszukiwania klienta, ale również zachęca go do kliknięcia w reklamę. Na skuteczny tekst reklamowy nie ma jednej recepty – najważniejsze jest jednak, aby użytkownik w odpowiedzi na zadane hasło otrzymał właściwą odpowiedź. Wyobraźmy sobie, że ktoś wpisuje do wyszukiwarki zapytanie: „zabawki dla chłopców” a w odpowiedzi pojawia mu się reklama zabawek dla dziewczyn – klient tego nie szukał i nie kliknie w reklamę. Dobra kampania musi ściśle odpowiadać na zapytania użytkowników. Przedstawiony przykład jest często spotykany w optymalizowanych przez nas kampaniach, a prowadzi do jednego: im mniej osób kliknie tym niższy będzie CTR, niższy wynik jakości a w konsekwencji średnia cena za kliknięcie wzrośnie.

Gdy mamy już przygotowane kampanie z grupami reklamowymi, które zawierają bliskie sobie słowa kluczowe należy do nich jeszcze przygotować reklamy. Dlaczego reklamy, a nie jedną reklamę? Otóż, nigdy nie wiemy co do końca determinuje dlaczego dana reklama cieszy się większą popularnością od drugiej, dlatego warto a nawet trzeba tworzyć minimum 3 reklamy na każdą grupę reklam. System Google AdWords automatycznie będzie wyświetlał wszystkie utworzone reklamy naprzemiennie wybierając w końcu tę, która będzie się cieszyła największym zainteresowaniem, bo to ona właśnie będzie cechowała się największym CTR oraz niskim kosztem za kliknięcie.

Nie możemy zapomnieć również o wykluczających słowach kluczowych, o których wspominaliśmy w poprzednim artykule. Tutaj pierwszą myślą powinno być wyeliminowanie słów kluczowych nie związane w ogóle z prowadzoną działalnością, dlatego przykładem wykluczających słów kluczowych mogą być frazy: „zabawki dla kotów”, „zabawki dla psów”. To bardzo ważne, ponieważ wyświetlanie się na takie frazy mocno zaniżyłyby nam nasze współczynniki, które decydują o cenie za kliknięcie.

Tak samo skrupulatnie należy tworzyć kampanię przeznaczoną na sieć partnerską Google (w tym remarketing), w której możemy wyświetlać bannery graficzne i tekstowe. Jednak tutaj największy nacisk należy położyć na określenie grupy odbiorców do których chcemy trafić: płeć, wiek czy zainteresowania to podstawowe kryteria na podstawie jakich tworzymy profil naszego odbiorcy, potencjalnego klienta. Jeśli sprzedajemy zabawki to nasze reklamy będziemy kierować na kobiety w wieku od lat 18, bo zabawek będzie szukała młoda mama jak i babcia na prezent. Kolejnym zawężającym kryterium mogą być zainteresowania czy słowa kluczowe na stronie. Jeśli jakaś matka czyta właśnie na portalu parentingowym o zabawkach i ich wpływie na rozwój malucha to tym bardziej musimy się postarać aby to nasza reklama z ofertą edukacyjnych zabawek pojawiła się zaraz przy artykule.

Tak powinna wyglądać poprawnie stworzona kampania Google AdWords w zarysie. Mając tak przygotowane kampanie i grupy reklam mamy pełną kontrolę nad tym jak się wyświetlamy użytkownikom. Dobrze stworzona kampania ułatwia jej prowadzenie oraz późniejsze zmiany. Raz utworzona kampania, nawet najlepsza wymaga nieustannej kontroli i optymalizacji, zwłaszcza pod kątem słów kluczowych, na które nie koniecznie powinniśmy się wyświetlać lub właśnie powinniśmy wyodrębnić nową grupę reklam celem lepszego dotarcia do klienta.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


osiem − sześć =