Jak rozliczać się za pozycjonowanie?

Modele rozliczeń

Każdy klient rozpoczynający współpracą z agencją SEO jest szczególnie zainteresowany trzema kwestiami – kiedy moja strona znajdzie się w TOP10 w Google, ile będzie mnie to kosztować oraz w jaki sposób będę się rozliczać z agencją za usługę promowania strony.

Płatności za efekt

Bardzo często klienci już podczas wstępnego zainteresowania ofertą deklarują gotowość płatności uzależnioną od efektów osiągniętych przez agencję, gdzie oczekiwanym wynikiem pracy jest obecność na pierwszej stronie wyników wyszukiwania w Google po wpisaniu wybranych fraz. Najczęściej wysokość wynagrodzenia jest stopniowana z uwzględnieniem pozycji 1-3, 4-6 i 7-10. Cena za osiągnięcie wyżej wymienionych pozycji zależy od: konkurencyjności fraz na jakie chcemy pozycjonować stronę oraz ich popularności, początkowych pozycji strony na dane frazy, historii strony oraz wieku domeny. Pracownik firmy pozycjonerskiej odpowiedzialny za przygotowanie oferty musi podczas wyceny słów kluczowych wziąć pod uwagę wszystkie powyższe dane, aby oferta była dopasowana tj. uwzględniała realizację celu i gwarantowała wynagrodzenie adekwatne do zakresu wykonanych działań. Znaczenie mają również tutaj warunki konkurencyjności panujące na rynku usług pozycjonerskich.

Zamawiający otrzymuje dostęp do panelu prezentującego na bieżąco pozycje strony, co daje możliwość stałej kontroli wyników prac oraz gwarantuje transparentność systemu naliczania opłat.

Cechą charakterystyczną modelu rozliczania za efekt jest stopniowy wzrost wynagrodzenia następujący wraz ze zdobywaniem coraz wyższych pozycji strony na poszczególne frazy – od braku bądź bardzo niskiego wynagrodzenia w początkowej fazie współpracy aż do maksymalnego stanu założonego budżetu przy osiągnięciu pozycji w TOP3.

Model „za efekt” jest świetnym rozwiązaniem w przypadku stron oferujących usługi lokalne oraz przy niewielkiej konkurencyjności słów kluczowych.

Wszystko w jednym czyli podejście ryczałtowe

W przypadku konieczności zastosowania szerokiego spectrum działań, a tak zazwyczaj jest w przypadku promowania stron oferujących usługi na skalę ogólnopolską oraz sklepów internetowych, najlepszym rozwiązaniem jest podejście kompleksowe. Agencja SEO w umowie z klientem zobowiązuje się, w ramach oferowanych pakietów usług, do wykonywania konkretnych działań mających wpływ na osiąganie wysokich pozycji strony w Google. Zakres i intensywność prac jest dokładnie znana klientowi i zawiera zazwyczaj: liczbę fraz na jakie strona lub sklep mają być pozycjonowane (w przypadku sklepu również liczba fraz typu Long Tail), liczbę katalogów do jakich strona zostanie dodana w każdym miesiącu współpracy, liczbę wpisów w marketingu szeptanym, częstotliwość aktywności w mediach społecznościowych, liczbę artykułów sponsorowanych publikowanych w każdym miesiącu. Wiele firm w swoich pakietach oferuje również kampanie linków sponsorowanych w Google (AdWords), reklamy graficzne, remarketing czy reklamę w Google Shopping. W każdym miesiącu klient otrzymuje szczegółowy raport z wykonanych prac, w którym są opisane poszczególne działania. Dzięki temu każda czynność wykonana w ramach umowy w prosty sposób może być zweryfikowana przez zamawiającego usługę.

Takie podejście jest niezwykle skuteczne w promowaniu usług i towarów na rynku o dużej konkurencyjności oraz promowaniu młodych biznesów. Co ważne, kładzie również nacisk na budowanie świadomości marki, co jest nie do przecenienia w e-marketingu.

Model mieszany

Agencja zajmująca się pozycjonowaniem może zaproponować również rozwiązanie pośrednie czyli pobieranie części wynagrodzenia jako stałą opłatę abonamentową, a drugą cześć płatności uzależnić od osiągniętych wyników pozycjonowania. W ramach stałej opłaty zazwyczaj określa się działania jakie będą cyklicznie podejmowane podczas realizacji umowy. Najczęściej model ten jest wynikiem negocjacji pomiędzy stronami umowy oraz szczegółowo dopasowanej oferty do specyficznych potrzeb klienta. Często również umowa jest niemożliwa do zrealizowania bez nakładów finansowych – stąd wynika stała opłata.

Wybór optymalnej formy rozliczania za pozycjonowanie stron zawsze powinien być wynikiem dialogu między agencją pozycjonującą a klientem. Zadaniem dobrego doradcy jest przedstawienie pełnego wachlarza możliwości i rzetelna analiza, który model będzie w danym przypadku najskuteczniejszy- tylko w ten sposób zapewnimy dobre dopasowanie oferty do konkretnych potrzeb.

Jak rozliczać się za pozycjonowanie?
Oceń

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


sześć − = jeden