Jak dobrać skuteczne słowa kluczowe?

Każda firma i każda strona internetowa przed rozpoczęciem pozycjonowania staje przed (wbrew pozorom) niełatwym zadaniem – doboru słów kluczowych. Jest to niezwykle ważny i kluczowy moment. Źle dobrane słowa kluczowe sprawią, że nawet gdy już będziemy w TOP10 to nie będą one generować nam ruchu na stronie, a co gorsza – nie będą przekładać się na zyski. Jak zatem skutecznie dobrać słowa kluczowe i co zrobić, aby koszty włożone w pozycjonowanie zwróciły nam się w postaci użytkowników na stronie i przyszłych klientów?

Analiza strony i wybór słów kluczowych

Spójrz na swoją stronę. Co ona przedstawia, co charakteryzuje? Załóżmy, że Twoja firma oferuje skoki w tandemie. Zastanów się teraz, co Twój potencjalny klient wpisałby w Google aby znaleźć Twój produkt. Musisz postawić się po stronie konsumenta i wypisać słowa kluczowe, które to on wpisałby do wyszukiwarki. Czy wpisałby „tandem” lub „tandemy”? Kusząca propozycja, cieszy się dużym zainteresowaniem i ogromną konkurencją. Jednak gdy wpiszemy to w Google to okaże się, że w wynikach zobaczymy nic innego jak rowery. I tutaj najczęściej pojawiają się pierwsze błędy, ponieważ to, na co chcemy być widoczni w Google często szerokim łukiem mija się z tym, co rzeczywiście wpisują tam ludzie. Jeśli chcemy do firmy przyciągnąć klientów to będziemy pozycjonować się na „skoki w tandemie Poznań” czy „skoki tandemowe Poznań”, nie na same „tandemy”. Dlaczego z lokalizacją? Ponieważ nikt z Poznania nie pojedzie do Krakowa by skoczyć w tandemie. Będzie szukał czegoś znacznie bliżej. Ponadto samo słowo kluczowe „skoki tandemowe” może być wpisywane przez osoby, które będą chciały się dowiedzieć czegoś więcej o samych skokach w tandemie.

Kiedy już zatem postawisz się po stronie klienta wypisz sobie wszystkie te słowa kluczowe, które uważasz za właściwe. Nie ograniczaj się, wypisuj wszystko to, co przychodzi Ci do głowy. Kiedy Twoje pomysły już się wyczerpią to czas na przeanalizowanie wszystkich słów kluczowych. Nie wszystkie przecież dadzą Ci interesujące Cię wyniki. Aby wyselekcjonować tylko wartościowe słowa kluczowe musimy odpowiedzieć sobie na trzy podstawowe pytania:

  1. Czy słowo kluczowe odzwierciedla to, co znajduje się w ofercie i na stronie?
  2. Czy w momencie, kiedy użytkownik trafi na stronę po tym słowie kluczowym będzie usatysfakcjonowany tym, co zobaczy?
    • a jeśli nie, to czy jest to wina źle zbudowanej strony czy źle dobranego słowa kluczowego?
  3. Czy te słowa kluczowe będą przekładać się na konwersję?

Przy dobieraniu słów kluczowych warto spojrzeć na to, co na swojej stronie ma konkurencja. Po tytułach stron, akapitach i treści możesz wywnioskować na jakie słowa kluczowe pozycjonują się Twoi biznesowi rywale. Wszystkie słowa kluczowe, które pozostały możesz wprowadzić w Google i zobaczyć, co zacznie się wyświetlać. Jeśli będą to inne wyniki, niż oczekiwałeś to najprawdopodobniej Twoje wysokie pozycje na te frazy nie przełożą się na wysoką konwersję. W ten sposób po dogłębnej analizie jesteś w stanie wybrać słowa kluczowe, które będą dla Ciebie idealne.

Błędy podczas wyboru słów kluczowych

1. Zbyt ogólne słowa kluczowe

Podstawowym błędem podczas doboru słów kluczowych jest wybieranie słów zbyt ogólnych. Jeśli mamy sklep z telewizorami to nie warto pozycjonować się na słowo kluczowe „telewizor”. Dlaczego? Ponieważ osoba, która będzie wpisywała w Google „telewizor” będzie w pierwszej kolejności chciała zorientować się na rynku, a nie cokolwiek kupować. „Telewizor Samsung” to nadal zbyt ogólne zapytanie, ale już zapytanie o Telewizor Samsung LED UE40H6270 to zapytanie konkretne. Tutaj użytkownik albo chce ten telewizor kupić, albo chce jeszcze znaleźć o nim opinie. Jednak tutaj mamy o wiele większe prawdopodobieństwo sprzedaży, niż podczas pozycjonowania się na samo słowo „telewizor”. Będzie to ogrom włożonych pieniędzy z nieadekwatnym zwrotem i zyskami. Telewizor Samsung LED UE40H6270 to słowo kluczowe typu Long Tail. O słowach Long Tail pisaliśmy tutaj: Rosnąca popularność Long Tail.

2. Słowa kluczowe, które nie do końca odzwierciedlają nasz asortyment

Często zdarza się także, że niepotrzebnie chcemy się pozycjonować na to, co niekoniecznie odzwierciedla nasz asortyment lub nasze usługi. Często zdarza się także, że chcemy pozycjonować się na asortyment innej firmy, lub nawet na nazwę ich sklepu, żeby w ten sposób móc z nimi konkurować. Takie praktyki nie są dobre i na pewno nie są też dobrze widziane przez Google.

Słowa kluczowe, które wybieramy powinny być zatem:

  1. Ściśle związane z naszą ofertą i stroną
  2. Zróżnicowane pod względem popularności – czyli zmieszane te z większą i te z mniejszą konkurencyjnością (po to, by na pierwsze zyski nie czekać zbyt długo)
  3. Konkretne, nie nazbyt ogólne
  4. Dopasowane do użytkowników

Dobrze dobrane słowa kluczowe są gwarancją naszego sukcesu. Co nam bowiem po tym, że będziemy wysoko na słowa kluczowe z duża ilością wyszukiwań i ogromną konkurencją, jeśli nie będą one przekładać się na nasze zyski?

Masz problem z doborem słów kluczowych do swojej strony? Napisz do nas na: kontakt@m40.pl

One thought on “Jak dobrać skuteczne słowa kluczowe?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


+ cztery = siedem