Filtry i bany od Google – od A do Z

Filtr w Google

Google prężnie rozwija wszystkie swoje algorytmy. A im prężniej się one rozwijają, tym łatwiej strona może dostać filtr od Google. Jakie filtry można dostać, jak sprawdzić, czy strona ma filtr oraz co zrobić, aby pozbyć się filtra – odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdziesz w naszym poradniku.

Co to jest filtr i co to jest ban?

Filtr w Google to nic innego jak kara za działania, których Google zabrana. Zawsze należy pamiętać, że suma sumarum Google to wyszukiwarka „prywatna”, więc to ona dyktuje warunki i zasady, których trzeba się trzymać. Za ich nieprzestrzeganie grozi kara – filtr. Nie należy jednak mylić filtra z banem. Jak rozróżnić filtr od bana? Wystarczy w Google wpisać

site:naszastrona.pl

Po wpisaniu tej komendy Google powinno zwrócić nam wyniki w postaci ilości zaindeksowanych podstron naszego serwisu w Google, tak jak na przykładzie poniżej:

Site M40 Google

Jak widać powyżej Google zwraca aż 549 podstron naszego serwisu. Jeśli nie zwróci nic to albo nasza strona nie jest w ogóle zaindeksowana (można ją zaindeksować tutaj), albo dostaliśmy bana, na co nie możemy już nic poradzić. Jednak wróćmy do filtra. Należy pamiętać, że filtr to kara a za naprawienie swoich błędów Google może tą karę z nas ściągnąć.

Jakie filtry nakłada na nas Google?

Możemy rozróżnić dwa podstawowe rodzaje filtrów – ręczne i algorytmiczne. Aby rozpoznać filtr ręczny należy zalogować się do Narzędzia dla Webmasterów, następnie przejść w zakładkę „Ruch związany z wyszukiwaniem” a następnie w „Działania ręczne”. Jeśli znajdziesz tam komunikat o nienaturalnych linkach prowadzących do Twojej witryny to znak, że wobec niej zostały podjęte działania związane z nałożeniem na nią lub na jej część kary za nienaturalne linki przychodzące. Jeśli taka sytuacja ma miejsce należy oczyścić profil linków a następnie zgłosić się do Google o jego ponowne przeanalizowanie. Nienaturalne linki to jedno z powiadomień, spotyka się także takie o nienaturalnych linkach wychodzących z Twojej witryny (np. zbyt dużo reklam) czy spam tworzony przez użytkowników na Twojej stronie. Każdy filtr ma wielki wpływ na widoczność Twojej strony w Google. Jeśli tylko zauważysz komunikat niezwłocznie zgłoś się o pomoc do osoby, która zajmie się identyfikacją problemu a następnie ściągnięciem filtra.

Drugi filtr to filtr algorytmiczny. Jeśli w zakładce w Narzędziach dla Webmasterów nie mamy informacji o filtrze ręcznym a przypuszczamy, że strona mogła takowy dostać to najprawdopodobniej mamy do czynienia właśnie z filtrem algorytmicznym. Filtr algorytmiczny możemy zidentyfikować np. w systemie do monitorowania pozycji, jeśli nagle dostrzegamy wielkie spadki pozycji. Drugi sposób to sprawdzenie danych dostępnych w Narzędziach dla Webmasterów. Jeśli nagle widzimy drastyczne spadki wyświetleń i kliknięć to możliwe, że przyczyna leży właśnie w nałożonym filtrze. Kolejny sposób to analiza liczby wejść z wyników organicznych, co możemy sprawdzić analizując dane udostępniane nam przez Google Analytics. Jeśli wstępna analiza wszystkich danych wskazuje na to, że na Twoją stronę został nałożony filtr algorytmiczny skontaktuj się z nami. Niezwłocznie przeanalizujemy stronę, wszystkie dane oraz profil linków i jeśli będzie zagrożenie filtrem – pomożemy Ci się go pozbyć.

Warto też pamiętać, że spadki wyników mogą być spowodowane nie tylko filtrem ale także błędami na stronie. Aby dobrze zdiagnozować problem warto poprosić o pomoc profesjonalistę.

Za co można dostać filtr?

Filtr od Google można dostać za działania, których ta wyszukiwarka kategorycznie zabrania. Można tutaj zaliczyć np.:

  • Filtry za nienaturalne linki przychodzące – zły profil linków to najczęstsza przyczyna nałożenia filtra na stronę. Jeśli do Twojej strony prowadzi dużo lików ze stron pełnych spamu lub jeśli korzystasz z SWLi, musisz być przygotowany na to, że Twoja strona może wpaść w filtr. Przy wyborze firmy pozycjonującej pytaj o metody, jakimi posługuje się firma podczas pozyskiwaniu linków. Sprawdzaj firmę i pytaj. Jeśli niepokoją Cię działania firmy, której zlecasz pozycjonowanie możesz zgłosić się do nas – sprawdzimy, czy te działania nie narażają Twojej strony na filtr. Należy pamiętać, że w tym przypadku lepiej zapobiegać niż leczyć.
  • Filtry za nienaturalne linki wychodzące – tutaj znowu kłaniają się popularne niestety jeszcze SWL-e, czyli systemy wymiany linków. Algorytmom coraz łatwiej przychodzi znajdowanie stron, które uczestniczą w systemie wymiany linków i coraz chętniej nakładają na takie strony kary.
  • Filtry za nadmierną optymalizację strony – optymalizacja strony jest potrzebna, przeoptymalizowanie szkodzi. Dlatego nie wolno przesadzać, za takie działania można łatwo dostać filtr. Jeśli Twoja strona jest przesycona słowami kluczowymi to możesz być przygotowany na otrzymanie filtra.

Kto odpowiada za nałożony filtr?

Przede wszystkim tak jak wspomnieliśmy – lepiej zapobiegać niż leczyć i wybierać firmy, które nie narażą Cię na filtr. Jeśli jednak już mamy ten filtr nie warto wpadać w panikę. Porządna firma weźmie odpowiedzialność na siebie i postara się osobiście ściągnąć filtr. Dlatego tak ważne jest to, aby nawiązać współpracę z profesjonalistą.

Jeśli zlecam pozycjonowanie swojej strony to zawsze muszę liczyć się z tym, że ten filtr może zostać nałożony na moją stronę. Pozycjonowanie samo w sobie jest ryzykowne, jednak odpowiednio prowadzone powinno je maksymalnie ograniczać.

One thought on “Filtry i bany od Google – od A do Z

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


− cztery = cztery